ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

Samtliga beställningar mottas och genomförs endast i enlighet med dessa allmänna köpvillkor (”Allmänna Villkor”) i den version som är gällande vid tidpunkten för när köpet genomförs. Genom sin beställning försäkrar kunden, förutsatt att denne har sitt hemvist i Sverige, att de alkoholhaltiga dryckerna är avsedda för slutkonsumtion.

1. ERBJUDANDE OCH PRIS, M.M.

Alla priser på annonserade varor anges inklusive moms och alkoholskatt enligt den skattesats som gäller vid beställningstillfället. Priserna som anges vid tidpunkten för din beställning gäller. Tidigare angivna priser är därmed inaktuella.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel beträffande pris eller andra villkor för de varor som marknadsförs på www.the-wine-company.se.

The Wine Company Hawesko GmbH (”The Wine Company”) erlägger alkohol- och mervärdesskatt som uppstår i samband med ditt köp. Vidare ställer The Wine Company säkerhet för betalning av alkoholskatten för de levererade varorna hos Skatteverket.

Trots noggrann lagerhållning kan det hända att en erbjuden artikel blir slutsåld tidigare än väntat. Utannonserade varor erbjuds endast så långt lagret räcker. Vi ger därför ingen leveransgaranti och garanterar inte att slutsålda varor levereras vid ett senare tillfälle eller ersätts av andra varor i sortimentet.

2. INGÅENDE AV AVTALET OCH LAGRING AV AVTALSTEXTEN.

Presentationen av produkterna i webbutiken utgör inte en juridiskt bindande katalog av annonserade varor.

Genom att klicka på knappen "Köp" ger du ett bindande erbjudande om att ingå ett köpeavtal för de varor som lagts i varukorgen. Bekräftelse på mottagandet av beställningen följer omedelbart efter det att beställningen har skickats och utgör inte ett godkännande av avtalet. Köpet blir bindande för oss först när vi skickar vår orderbekräftelse till dig, när vi levererat varorna  eller genom att vi erhållit betalning, beroende på vilket som inträffar först. Vi sparar och lagrar avtalstexten och skickar beställningsuppgifter och våra Allmänna Villkor till dig via e-post. Du kan också se de vid var tid gällande Allmänna Villkoren när som helst via denna länk.

Om vi efter att ha ingått avtalet upptäcker att vi inte kan leverera beställda varor av orsaker som vi inte kan råda över (t.ex. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför vår kontroll) och som väsentligt försvårar uppfyllelsen av den aktuella förpliktelsen eller som medför att uppfyllandet inte är ekonomiskt rimligt, är vi inte ansvariga för den skada du haft. I dessa fall kommer vi att utan dröjsmål informera dig om den aktuella situationen och återbetala eventuella betalningar som redan gjorts.

Det som anges ovan ska även gälla då leverantörer eller annan tredje part med vilken eller vilka vi har ett samarbete med förhindras att fullgöra skyldigheter på grund av omständigheter som anges ovan.

3. LEVERANSVILLKOR

De angivna fraktkostnaderna inkluderar kostnaden för att skicka våra varor från Tyskland till och inom Sverige. Vi levererar från 500 SEK och uppåt. För leveranser upp till 2499 SEK kostar frakten 190 SEK per leverans. Från 2500 SEK levererar vi fraktfritt.

Om ett  särskilt leveransdatum inte anges vid beställningen kan vi vanligtvis hålla en leveranstid på 1-4 veckor.

Beställda varor levereras direkt till din hemadress. Den av oss anlitade speditören, för närvarande BRING, kontaktar dig på telefon för att överenskomma om en tid för leveransen.

För leverans till adress belägen på en ö gäller följande: Hemleverans sker till öar med broförbindelse samt kostnadsfri färja. För övriga öar, där en leverans till dörren är inte möjlig, erbjuder vår speditör att leverera beställningen till din närmsta depå. Undantag är leverans till någon av öarna Gotland, Rindö, Skarpö och Ljusterö. Dit sker leverans till dörr.

4. ÅLDERSGRÄNS

I enlighet med alkohollagens bestämmelser säljer vi endast våra varor till personer som har fyllt 20 år. Giltig identitetshandling ska uppvisas vid överlämnande av varor vid leverans.

5. BETALNING

I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, [https://www.klarna.com/se/villkor/] erbjuder vi följande betalningsalternativ. Vänligen notera att tillgängligheten till betalningsmetoderna kan variera beroende på kundens personliga situation. I varje fall sker betalningen till Klarna.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

  1. "Betala nu"
- Bankkonto: Om du har registrerat ditt bankkonto för direktbetalning (med autogiromedgivande) räcker det att du godkänner betalningen med ditt BankID. Betalningen kommer sedan att göras från ditt bankkonto. Pengarna kommer att dras från ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar (länk).
- Banköverföring (omedelbar banköverföring): Använd dina egna bankuppgifter för att göra ett köp. Med en omedelbar transaktionsbekräftelse behandlas din beställning omedelbart.
- Kort (Visa/Mastercard): Om du väljer att betala med kort använder vi kryptering genom vår partner Klarna vid alla dina transaktioner för att garantera din säkerhet i samband med kortköp. När du betalar med kort anger du kortnumret, kortets giltighetstid, CVC-koden och för vissa kort även 3D-Secure-koden. När du betalar med kreditkort debiteras ditt bankkonto omedelbart (länk).
  1. "Betala senare"
- Faktura: Du betalar först när du har fått varan. Du har 30 dagar på dig att betala från fakturadatumet. Fakturan skickas till dig via e-post (länk).
  1. Delbetalning: Med Klarnas finansieringstjänst kan du betala ditt köp i fasta eller flexibla månadsavbetalningar enligt de villkor som anges i kassan. Avbetalningen förfaller i slutet av varje månad efter att Klarna skickat en månadsfaktura till dig. För mer information om avbetalningsköp, inklusive villkor, klicka här (länk och länk).

Betalning med Swish
Du har också möjlighet att betala med Swish. Lämna ditt Swish-telefonnummer och betalningsbegäran kommer att vidarebefordras till det telefonnummer som är kopplat till Swish.

För mer information och Klarnas användarvillkor, klicka här. För allmän information om Klarna, klicka här. Dina personuppgifter kommer att hanteras av Klarna i enlighet med tillämpliga dataskyddsbestämmelser och enligt vad som anges i Klarnas sekretesspolicy.

Vår externa betalningspartner Klarna uppfyller kraven för PCI-DSS.

Varan förblir The Wine Companys egendom tills betalning har skett.

Frågor om din betalning i webbutiken? Kontakta Klarnas kundtjänst direkt om du har några frågor om betalning. Du kan också använda chattfunktionen i Klarna-appen eller kontakta Klarna på telefonnummer 08 - 120 120 10.

För beställningar som görs via beställningsformulär och telefon erbjuder vi betalning via faktura. Fakturan bifogas vid leveransen eller skickas per mail. Om det finns en annan leveransadress, beroende på köpesumman, vid öppna fakturor och beroende på kreditvärdighet förbehåller vi oss rätten att kräva förskottsbetalning. Om inget annat anges ska fakturorna betalas utan avdrag inom 28 dagar efter leverans och mottagande av fakturan.

Vår externa betalningspartner Payone uppfyller kraven för PCI-DSS.

Vid försenad betalning kommer en påminnelseavgift att läggas på med det belopp som för närvarande är tillåtet enligt svensk lag, 50 kronor, samt dröjsmålsränta i enlighet med svensk lag.

6. AVBOKNINGSREGLER/ ÅNGERRÄTT+ AVBOKNINGSREGLER FÖR ABONNEMANG (VINO SELECT):

Du har rätt att ångra köpet inom fjorton dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen löper fjorton dagar från den dag då du eller en av dig namngiven tredje part, som inte är transportör, har fått den sista varan i besittning.

För att utöva din ångerrätt måste du genom en tydlig förklaring som inkluderar namn, adress, ordernummer och annan relevant information (t.ex. ett brev som skickas med post, fax eller e-post till adressuppgifterna angivna nedan) om ditt beslut att frånträda detta avtal.

(Postadress): The Wine Company Hawesko GmbH, 20247 Hamburg, Tyskland; (besöksadress): Friesenweg 24, 22763 Hamburg, Tyskland; Telefon*: 0049 4122 50 44 66, Fax: 0049 4122 504 99 88, E-post: [email protected] .

Du kan också fylla i Konsumentverkets avbeställningsblankett och skicka den till adressuppgifterna ovan.

Formulär: Ångerblankett

För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen löper ut.

 

Konsekvenser av ångerrätten

Om du ångrar ditt köp enligt dessa Allmänna Villkor  återbetalar vi samtliga betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader, utan dröjsmål och senast inom fjorton dagar från den dag då vi mottog meddelandet om att du ångrar köpet. För denna återbetalning kommer vi att använda samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida inte annat uttryckligen överenskommits med dig. Du kommer inte i något fall  att debiteras för denna återbetalning.

För det fall du utnyttjar din ångerrätt ska varorna skickas tillbaka inom fjorton dagar från det datum du meddelat oss om ditt utövande av ångerrätten. Du packar de oöppnade varorna redo för avsändning med lämpligt förpackningsmaterial. Vi rekommenderar dig att använda de kartongförpackningar som vi tillhandahållit. Vi hämtar sedan varorna. Vi står för kostnaderna för att returnera varorna. Du kan endast behöva ersätta oss för varornas eventuella värdeminskning om värdeförlusten beror på att du har hanterat varorna på ett sätt som inte varit nödvändigt för att inspektera varornas skick, egenskaper och funktionalitet.

Särskilda egenskaper hos ångerrätten

Observera att det ångerrätt inte gäller för avtal om leverans av varor som snabbt kan försämras eller vars utgångsdatum snabbt skulle passeras (detta gäller dock inte våra viner).

7. KVALITETSGARANTI

Trots att vi är oerhört måna om kvaliteten på våra varor kan det hända att du, tvärtemot vad du förväntat dig, inte tycker om ett vin. Inga problem! På begäran hämtar vi de oöppnade flaskorna hos dig - hämtningen sker naturligtvis på vår bekostnad. Du packar de oöppnade varorna redo för avsändning och upphämtning med lämpligt förpackningsmaterial. Vi rekommenderar dig att använda de kartongförpackningar som vi tillhandahållit. Det snabbaste och enklaste sättet är att kontakta oss per telefon. Ring oss på *0049 4122 50 44 66 och berätta vad du vill returnera. Vi kommer sedan att bestämma ett datum för hämtning tillsammans med dig. Detta påverkar naturligtvis inte ångerrätten eller de rättigheter som du har rätt till på grund av ett fel i varan.

Vi är certifierade för ekologiskt/biologiskt odlade produkter (DE-Öko-006).

Vidare produktinformation (enligt regler för livsmedelsmärkning) finner du på respektive produktsida på www.the-wine-company.se eller via telefon* 0049 4122 50 44 66.

8. REKLAMATION

För det fall en vara du beställt från oss på www.the-wine-company.se skulle visa sig bristfällig eller felaktig kan du reklamera varan till [email protected]. Vi försöker att i detta fall ersätta varan med en ny eller ge dig pengarna tillbaka. 

Om ett specifikt leveransdatum har angetts i beställningen och leveransen försenas, informerar vi dig omedelbart om detta. I detta fall har du rätt att häva avtalet. 

Efter att du har tagit emot varorna rekommenderar vi att du så snart som möjligt undersöker om leveransen motsvarar orderbekräftelsen, om produkterna har blivit skadade under transporten eller om produkterna annars har fel eller brister. Om produkterna har fel eller brister kan du beroende på omständigheterna kräva att felet åtgärdas, kräva ny leverans, prisavdrag, ersättning eller att köpet hävs. Reklamation om fel och brister hos varorna kan göras till på följande adress (postadress): The Wine Company Hawesko GmbH, 20247 Hamburg, Tyskland; (besöksadress): Friesenweg 24, 22763 Hamburg, Tyskland; Tel: 0049 4122 50 44 66, fax: 0049 4122 504 99 88, e-post: [email protected]

Det måste ske inom rimlig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet eller bristen. Vi rekommenderar vidare av bevisskäl att du skickar in reklamationen till oss skriftligen. Rätten att reklamera gäller i tre år efter att du tog emot produkten, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

9. TVISTLÖSNING

Tvister om leveranser och köp enligt dessa Allmänna Villkor ska regleras av svensk lag och slutligt avgöras av svensk allmän domstol.

Vidare kan du även som konsument få din tvist prövad av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på https://www.arn.se/ Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.

The Wine Company är inte bundet av ARNs beslut men följer ARNs rekommendationer.

Kunden kan därutöver ha möjlighet att använda Europeiska Kommissionens online-plattform för alternativ tvistlösning. Vänligen notera att plattformen är till för att ge konsumenter och företag en ingång för prövning av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel.

Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning online (ODR-plattform) som finns på denna länk.

Vi är inte skyldiga att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en konsumentskiljenämnd.

ANSVARAR FÖR INNEHÅLL OCH UTBUD:

(Postadress): The Wine Company Hawesko GmbH, 20247 Hamburg, Tyskland (Besöksadress):The Wine Company Hawesko GmbH, Friesenweg 24, 22763 Hamburg, Tyskland, Telefon*: 0049 4122 50 44 66, Fax: 0049 4122 504 99 88, E-post: [email protected] ;  Verkställande direktörer: Alex Kim, Nicolas Tantzen; Amtsgericht Hamburg HRB 81206; VAT-nummer SE502068882501

*Endast 20 öre per minut från det svenska telefonnätet med standardtaxa