Kärleken till rugbyn, till vinet och till Languedoc
Gérard Bertrand lärde sig vinframställning redan som barn på föräldrarnas vingård Domaine Georges Bertrand. Själv betecknar han 1975 som ett avgörande år. Då var han tio år och fick för första gången hjälpa till med skörden. Trots sin tidiga kontakt med vinodlaryrket beslutade sig Gérard Bertrand för att satsa på en annan passion. 1984 blev han professionell rugbyspelare. Även rugby var en familjetradition och Gérards far Georges var en passionerad spelare, tränare och senare även sponsor. Efter bara tre år klev dock Gérard Bertrand av proffskarriären och tog över familjeföretaget när fadern oväntat avled. Georges hade lämnat efter sig en välskött verksamhet, lärt sin son allt om vinodlarens yrke och gett honom en stark kärlek till hemtrakten Languedoc. Just kärleken till Languedoc, till vinet och till livskonsten – l’art de vivre – är de viktigaste värdena för Gérard Bertrand. Det återspeglas i hans viner, i hans arbete för att utveckla vinturismen i Languedoc och i alla kulturarrangemang som han stödjer.
Vikten av terroir
Gérard Bertrand är en stark ambassadör för Languedoc, södra Frankrike och livsstilen vid Medelhavet. Allt han gör utgår från samma värden om förträfflighet, autenticitet, samarbetsanda och innovation. De olika terroirerna i Languedoc har i hög grad präglat Gérard Bertrands vinstil. Vinerna som produceras på hans elva vingårdar återspeglar den terroir där vinstockarna växer. Gérard Bertrand är en stor pionjär och en ambassadör för biodynamisk vinodling. Över 400 hektar av hans vingårdar odlas biodynamiskt. Bertrand är övertygad om att vårt sätt att möta naturen och jorden påverkar vinerna – även här visar han prov på sin kärlek till hemtrakten Languedoc.
Gérard Bertrand – hyllad och prisbelönt
Gérard Bertrand hyllas av en hel värld för sina prestationer. Han har kallats ”Prinsen av Languedoc” (Jancis Robinson), blivit ”Red Winemaker of the year” (International Wine Challenge) och fått 90+ poäng från Robert Parkers ”Wine Advocate”, ”Wine Enthusiast”, ”Wine & Spirits Magazine” och ”Wine Spectator”. Hans framgångar spänner över 70 länder och än syns inget slut.